Het bezoek aan Pinterest.com is in de afgelopen zes maanden vertienvoudigd.
Meer dan 11 miljoen mensen bezochten vorige maand de website, een ruime
verdubbeling ten opzichte van de 4,9 miljoen unieke bezoekers van november,
schrijft zakenkrant The
Wall Street Journal
.

Bezoekers besteedden in januari gemiddeld 100 minuten op de site, vijf keer
zoveel als bij netwerksite LinkedIn.

Op Pinterest kunnen gebruikers foto’s delen van dingen die ze op internet
tegenkomen. Deze foto’s kun je ‘pinnen’ op je eigen prikbord en worden
vervolgens gedeeld met jouw volgers. Zij kunnen jouw pins ‘liken’ of
‘repinnen’.

Ex-Google
Het bedrijf is mede opgericht door ex-Googlewerknemer Ben Silbermann in 2009.
Hij haalde 37,5 miljoen dollar op bij investeerders. Inmiddels werken
zestien mensen bij Pinterest.

Ondanks de enorme groei is er nog geen verdienmodel. Maar dat is niet
ongebruikelijk voor een nieuw internetbedrijf. Silbermann zegt hetzelfde pad
als Facebook en Twitter te willen bewandelen: eerst groeien, dan nadenken
over geld verdienen.

“Ik hoop dat als we een service bouwen waar veel mensen gebruik van maken om
dingen te ontdekken, dat erg waardevol zal zijn,” aldus Silbermann. Er is al
wel nagedacht over het genereren van omzet, volgens Jeremy Levine,
commissaris van Pinterest. “We hebben wel honderd ideeën, maar nog geen een
in de praktijk gebracht.”

'200 miljoen dollar'
Pinterest wil geen financiële cijfers bekend maken. De website draait echter
nog weinig omzet en maakt geen winst. Toch is het bedrijf 200 miljoen dollar
waard, volgens een bron van The Wall Street Journal.

Waarom? Het bezoek van Pinterest blijkt waardevoller dan dat van Facebook of
Twitter. “Ons bezoek [van Pinterest] vertaalt zich in verkopen,” zegt Amy
Squires van The Wedding Chicks, een webwinkel voor huwelijkscadeaus. Het
bedrijf is sinds de zomer van 2011 op Pinterest te vinden. Inmiddels levert
Pinterest maandelijks twee keer zoveel bezoek op als Facebook en Twitter. De
omzet is gestegen van 340.000 dollar in 2010 naar 540.000 dollar het jaar
erop.

Het bezoek aan de Amerikaanse brillenwinkel Warby Parker dat van Pinterest
komt, is de afgelopen vier maanden verviervoudigd. Via Pinterest kunnen we
onze producten “op een organische en authentieke manier” promoten, aldus
mededirecteur Neil Blumenthal.

Merkbetrokkenheid
Pinterest is visueel ingesteld. Mensen stellen een profiel samen van hun
levensstijl op basis van de producten die ze leuk vinden. Veel gedeelde
onderwerpen zijn kleding en design. Twee derde van de bezoekers is vrouw.

Mensen delen producten die ze leuk vinden, de merkbetrokkenheid is dus groot.
Steeds meer Amerikaanse winkeliers zetten daarom een extra knop op hun site.
'Volg me op Pinterest,' is daarop te lezen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl